Skip to Content

Onze visie



Schoolvisie

Een pedagogisch project, een visie van wat een school moet zijn, kan bieden, is een dynamisch gegeven. Het moet worden afgestemd op wat er buiten de school in beweging is.


Onze school plaatst zich als dialoogschool binnen de christelijke geloofstraditie maar staat open voor alle andere levensovertuigingen en wil er mee in dialoog gaan. We willen kinderen opvoeden met respect voor hun eigenheid, elk kind is immers uniek. Vanuit de christelijke identiteit willen we werken aan een positief eigen – en wereldbeeld.

Onze school streeft ernaar om een aanbod te verwezenlijken dat bijdraagt tot de totale ontwikkeling van het kind. Ieder kind moet de kans krijgen om zijn eigen talenten te ontdekken en met behulp van de leerkracht deze verder te ontwikkelen.

De ontwikkelingsdoelen in de kleuterschool, de verschillende leergebieden en onderliggende leerdomeinen zorgen in onderlinge samenhang dat de leerlingen de wereld rond zich verkennen en het aanbod steeds aansluit bij wat de leerlingen kennen en kunnen, bij hun talenten en hun noden. We geloven rotsvast in de groei-en ontwikkelingsmogelijkheden van elk kind.

Een positief en een veilig leerklimaat in een krachtige leeromgeving is voor ons een voorwaarde om tot goed leren te komen. We engageren ons om werk te maken van een warm relationeel school-en klasklimaat. Zo kan elke leerling zijn eigen persoonlijkheid en mogelijkheden ontdekken. Elke leerling is eigenaar van zijn leren. We beogen een haalbare en realistische ambitie bij elk kind. Het is de bedoeling om de leer-kracht van elk kind te stimuleren in een levensechte leeromgeving.

Als katholieke schoolgemeenschap hebben we meer dan gewone aandacht voor kinderen die (groei)kansen dreigen te missen. We zetten sterk in op het begeleiden van die kinderen die dreigen uit de boot te vallen maar ook kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong bieden we de nodige uitdaging. We creëren gelijke kansen voor elke leerling, individueel maar ook in subgroepen. Waar de brede basiszorg niet voldoende is, zorgt de leerkracht in samenspraak met het zorgteam dat de specifieke onderwijsbehoeften worden aangepakt door te differentiëren in aanbod en opdrachten. 

Ons schoolteam wil werken aan de kernopdracht van onze pedagogische gemeenschap : kinderen tot leren brengen en hen begeleiden in hun groeiproces van menswording, dit in een positief klimaat. Oog voor vernieuwing en professionalisering van het schoolteam zijn hierbij essentieel. Alle partners zijn evenwichtig betrokken bij de school. Het beleid, de leerkrachten, ouders, leerlingen en lokale (geloofs)gemeenschap werken nauw samen. Wij geloven in een open communicatie met respect voor eenieders mening en opvattingen.

Visie op zorg 

We willen elk kind helpen naar een optimale ontwikkeling op alle vlakken (welbevinden/betrokkenheid, positieve ingesteldheid, sociaal-emotionele ontwikkeling, denkontwikkeling, taalontwikkeling, zintuiglijke ontwikkeling, muzische ontwikkeling, ontwikkeling van de zelfsturing, motorische ontwikkeling, morele ontwikkeling en godsdienstige ontwikkeling).


Ons zorgbeleid is opgebouwd vanuit de principes van handelingsgericht werken (HGW). HGW biedt een gezamenlijk kader voor al wie betrokken is bij zorg op school: de leden van het schoolteam (onder andere de directie, de leerkracht, zorgcoördinator en het zorgteam), de pedagogische begeleiding, het CLB als partner van de school, en eventuele andere externe partners, uiteraard de ouders en, waar mogelijk, de leerling zelf.

HGW vertrekt vanuit zeven uitgangspunten. We lichten ze hieronder toe. De uitgangspunten zijn sterk met elkaar verweven. We streven als school met andere woorden alle uitgangspunten na.

Uitgangspunt 1: Onderwijs- en ondersteuningsbehoeften

Van “Wat heeft de leerling” naar “Wat heeft de leerling nodig?”

Gegevens worden verzameld en van daaruit wordt gekeken naar wat de leerling nodig heeft om het doel te bereiken.

Uitgangspunt 2: Afstemming en wisselwerking

Leerlingen verschillen van elkaar, net zoals leerkrachten, ouders, klassen, scholen.

Er is voortdurende wisselwerking tussen de leerling en zijn omgeving. Die wederzijdse beïnvloeding vraagt om afstemming in functie van een efficiënte samenwerking.

Uitgangspunt 3: De leerkracht doet ertoe

Verander je de leerkracht, dan verandert het kind.

De leerkracht is de spilfiguur en gaat steeds op zoek naar ondersteuning: door hulp in te roepen van het zorgteam, van collega’s,… of door kennis op te doen via bijscholing, het www, naslagwerken…

Uitgangspunt 4: Positieve aspecten

Kijk naar wat al wel kan.

Al te vaak ligt de focus op de problemen, op wat niet goed gaat. HGW gaat uit van het positieve en wendt dit aan als een hulp bij ondersteuning.

Uitgangspunt 5: In constructieve samenwerking

Samenwerken: doelen stellen, afspraken maken, opvolgen, evalueren.

Leerkrachten, ouders, leerlingen en CLB participeren actief en als partners, elk vanuit hun eigen deskundigheid.

Uitgangspunt 6: Doelgericht

Wat willen we bereiken met deze leerling, ouders,… in deze klas en met deze leerkracht?

Van elke handeling en elke stap wordt bekeken in welke mate die nodig en nuttig is in functie van het afgesproken doel. Zijn alle besproken adviezen haalbaar?

Uitgangspunt 7: Systematisch en transparant

We werken stapsgewijs en planmatig.

  Meer info over visie op zorg     Klik hier 


Mediawijsheid en cyberpestvisie



In onze school beschouwen we mediawijsheid als een essentiële vaardigheid voor de 21e eeuw. We streven naar een omgeving waarin leerlingen, leerkrachten en ouders bewust, kritisch en verantwoord omgaan met digitale media. Vanuit onze kernwaarden – open communicatie, brede zorg en samenwerking – willen we kinderen begeleiden in het veilig en respectvol gebruiken van media. We zetten in op educatie en preventie, zodat leerlingen leren omgaan met online informatie, sociale media en digitale interacties. Leerkrachten worden ondersteund door bijscholingen en duidelijke afspraken binnen de school. Ook ouders spelen een cruciale rol en worden actief betrokken bij de mediaopvoeding. Door een open dialoog te stimuleren, versterken we de digitale weerbaarheid van onze leerlingen en zorgen we ervoor dat media een positieve bijdrage leveren aan hun ontwikkeling.

Cyberpesten heeft een grote impact op het welzijn van kinderen en is onaanvaardbaar binnen onze school. We willen een warme en veilige digitale leeromgeving creëren waarin elk kind zich gerespecteerd en gewaardeerd voelt. Door preventie en sensibilisering zorgen we ervoor dat leerlingen, leerkrachten en ouders signalen van cyberpesten herkennen en weten hoe ze hierop kunnen reageren. Open communicatie is hierbij essentieel, zodat slachtoffers en getuigen zich gesteund voelen om een melding te maken. We hanteren een herstelgerichte aanpak waarbij we luisteren naar alle betrokkenen en samen zoeken naar duurzame oplossingen. Onze school heeft duidelijke afspraken en aanspreekpunten rond cyberpesten, en we houden incidenten systematisch bij om ons beleid voortdurend te verbeteren. Samen werken we aan een sterke, respectvolle en veilige digitale gemeenschap.